Magazin 09.02.2017.

Dramaturg u borbi protiv nedostatka kritike

ČITANJE: 3 minute

Na maloj, odnosno sceni “Petar Kočić” u Narodnom pozorištu Republike Srpske (NP RS) večeras u 20 časova biće organizovana projekcija filma Čarlsa Čaplina “Svjetla velegrada” iz 1931. godine, nakon čega će uslijediti svojevrsna filmska radionica, tj. razgovor o filmu sa dramaturgom Slavišom Radanom.

Ulaz na projekciju je slobodan, a kako je Radan kazao za “Nezavisne”, razgovori kakav će biti upriličen i večeras u NP RS održavaju se već dvije godine, na raznim lokacijama još od 2013, s tim da se potreba za istim javila mnogo ranije.

– Potreba za ovakvim razgovorima se javila jer nema kritike na prostoru Banjaluke, a slobodno mogu reći i na teritoriji cijele Republike Srpske. Kritike prema bilo kojoj vrsti umjetnosti, pozorištu, filmu, muzici… Tako su se zbog te nestašice počeli pojavljivati kojekakvi prikazi koji apsolutno nemaju veze sa stručnošću i generalno s poznavanjem umjetnosti”, kazao je Radan, ističući da pomenutim radionicama ili razgovorima želi da vrati stručni način komentarisanja svakog djela koje ima veze s umjetnošću. Pune sale prilikom prikazivanja filmova i tokom razgovora govore da mu zasad ide jako dobro, ljudi ga, kako kaže, pitaju zašto ovkva druženja nisu češća, no za tako nešto, tvrdi, treba znatno bolja organizacija.

– Zasada je tako kako je i dobro je da imamo i to, skroman je Radan, koji se, osim kritikom, bavi i pisanjem originalnih dramskih tekstova i, paralelno s filmskim, vodi radionice kreativnog pisanja.

– Ja sam samo jedan od ljudi koji su stručni iz neke oblasti, a koji nemaju gdje, ne da promovišu sebe, nego da daju sebe ovom gradu i sredini generalno. Svi mi kada završimo školu treba da se uključimo u društvo, budemo društveno angažovani i doprinosimo razvoju sredine u kojoj živimo, smatra Radan, koji je uključen i u Inicijativu građana “Kultura kulturi”.

Upravo zbog ovakvih događaja kakve organizuje on, a kakvih gradu Banjaluci, složićemo se u velikoj mjeri fali, IG “Kultura kulturi” na tragu je toga da od uprave grada traži na korištenje prostorije Kulturnog centra Banski dvor koje godinama, pa i decenijama nisu u upotrebi.

– Znajući zbog čega je Banski dvor izgrađen i kako je ova institucija ranije funkcionisala, stvar je vrlo jednostavna. S jedne strane treba da se organizuju prostorije, s druge ljudi i s treće zaintersovani, tako da mislim da ne može biti ništa loše iz svega toga, te takav vid pokušaja poboljšanja kulture ovoga grada može donijeti samo dobro, zaključio je Radan.

“Svjetla velegrada”

– Gledajući popularnog Čarlija publici uglavnom promiče širi kontekst njegovih filmova. Čaplinov kostim skitnice već sam dovoljno govori. Sve na njemu oslikava otmjenost, istina otrcanu, ali ipak otmjenost – uspravan hod, frak, štap, šešir koji redovno koristi u znak pozdrava. Doduše, nemamo saznanje da li je skitnica propali aristokrata sa zadržanim manirima ili samo pokušava steći dostojanstvo jednog ljudskog bića. Kako god, Čarli siromaštvu gleda pravo u oči, a kroz borbu s nepravdom stalno je prisutna kritika društvenog konteksta, kratko je prokomentarisao dramaturg lik i djelo Čarlija Čaplina.

(nezavise.com)